Ekspresi dirimu… Sebab orang tak faham hati…

Erm..masuk ni dah 3 kali Badr berbicara tentang perkara ini. Bukannya apa, baru-baru ini ada budak mengadu kat Badr kononnya kawan-kawannya suka ejek nama dia. Mula-mula Badr nak tergelak jugak dengar, tapi tiba-tiba rasa macam pelik…sebab budak yang mengadu tu macam tak pandai guna memek muka langsung…

Dengar cerita macam sedih..tapi muka takde perasaan… Kemudian waktu orang buat lawak dia macam enjoy, tapi muka still takde perasaan… Erm..something wrong somewhere ni…

Badr pun cerita le kat budak ini tentang bahasa badan…kepentingan dan kesan penggunaan bahasa badan yang betul dalam perhubungan sesama manusia… Budak tu mengangguk faham. Dan yang paling penting, sebelum dia pergi Badr sempat ajar dia senyum tigeeeee…. Dan alhamdulillah dia mampu lakukan waktu ucap bye bye…

Huh…penat oo…kita ni kalau tak suka orang ejek kita, kita kena la tunjukkan yang kita tak suka…Kerut kening ke, masam muka ke, atau terus tukar topik serius… kalau kita paparkan memek muka selamba, orang akan ingat kita suka dengan nama ejekan tu…dan akhirnya? hehe..nama ejekan bertukar menjadi nama samaran…haaa, saper yang susah?

Ingat dong, (tak larat nak ulang dah)… ORANG TAK FAHAM HATI, ORANG FAHAM BAHASA BADAN!

Badr: 55% komunikasi kita dipengaruhi oleh bahasa badan, 30% oleh perkataan dan 15% oleh intonasi yang digunakan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: